Terug naar overzicht

Music was my First Love

Kaat en Pieter van De Muzieksommelier.jpg

“Music was my first love…”, zingt John Miles. Ook voor Kaat en Pieter, het duo achter De Muzieksommelier, was muziek wel degelijk hun eerste echte liefde. Sterker nog, muziek bracht hen bij elkaar als koppel. Hoe hebben ze elkaar leren kennen? Wanneer sloeg de vonk over? Geniet van deze muzikale love story… 

Dag Kaat en Pieter, vandaag zijn jullie de drijvende kracht achter De Muzieksommelier. Maar dat gebeurde niet zomaar. Let's go back in time! Hoe hebben jullie elkaar ontmoet?

Kaat: Op een bloedhete zomeravond in 2015 organiseerde ik een birthday party in de tuin van mijn ouders. Ik kende Pieter niet, dus hij was ook niet uitgenodigd. Hij repeteerde in de buurt, met een vriend van mij. Die had er niets beter op gevonden dan Pieter mee naar mijn feestje te brengen. 

Pieter: Ik was inderdaad de partycrasher! (lacht) Ik denk dat we daarvoor al eens samen gespeeld hadden in het orkest van de Zomeropera in Alden Biesen of het conservatorium in Brussel? Want ik meende Kaat te herkennen.

Was de vonk meteen overgeslagen?

Pieter: Awel, Kaat was me toch meteen opgevallen. En het straffe is dat die tuin, waar we elkaar toen voor het eerst gesproken hebben, nu onze tuin is! Wij hebben recent het ouderlijk huis van Kaat gekocht. Dat had ik toen natuurlijk nooit kunnen denken.

Kaat: Ja, we hebben intussen al een hele weg afgelegd! Bij mij was het niet meteen een grote vonk, eerder een voorzichtige interesse. Maar Pieter bleef wel in mijn vizier, want hij heeft me meteen aanbevolen als hoornist voor een grote concerttournee.

Trombone.jpg

Van tuinfeest, naar tournee. Jullie werden allebei uitgenodigd voor het orkest van The Godfather music tour.

Kaat: Klopt! The Godfather is een filmklassieker, die ook in de muziekwereld heel wat aandacht kreeg. Enkele maanden na mijn tuinfeest vertrokken we samen op tournee. Wij verzorgden de livemuziek, terwijl op een groot scherm de blockbuster geprojecteerd werd. Als symfonisch orkest doorkruisten we Duitsland, Zwitserland, Luxemburg, België, Zweden en Noorwegen. Een unieke sfeer zo onderweg met 50 jonge muzikanten!  

Pieter: The Godfather was een productie van het orkest dat nu European Philharmonia heet. Ik gaf het orkestmanagement geregeld tips over welke freelance muzikanten ze konden uitnodigen. Ik ging sowieso mee als trombonist samen met enkele bevriende muzikanten. De organisatie zocht nog een hoornist, waarop ik meteen Kaat voorstelde natuurlijk. (knipoogt) We hebben toen in mooie, grote zalen gespeeld. Op de voorgrond de film, op de achtergrond onze livemuziek. Heerlijk!

Samen op tournee… dat schept waarschijnlijk een band. Hoe was de sfeer tussen de muzikanten onderling?

Kaat: The Godfather is een lange film met prachtige songs, maar het is niet de meest complexe muziek om te spelen. We liepen er allemaal relaxt bij. ’s Avonds was er genoeg tijd om te blijven plakken. Op krachten komen, deden we de ochtend erop wel met een dutje op de bus richting volgende concertzaal.

Pieter: The Godfather is één van de tofste tournees die ik gedaan heb. Zalige mensen, indrukwekkende steden, grote volle zalen, mooie muziek, … Het was vermoeiend, maar dat namen we er graag bij. (lacht)

Tijd om in te zoomen op jullie twee! Wie zette de eerste stap om elkaar beter te leren kennen?

Kaat: Ik heb Pieter eerst wat laten werken hè! (lacht) Ik heb het initiatief volledig aan hem overgelaten. Ik wou zeker zijn dat hij het écht meende. Of hij een strategie had, dat betwijfel ik. Hij ging er traag, maar gestaag voor. Beter kan ik het niet omschrijven.

Pieter: Tja, hoe gaat dat. Eerst wat blikken kruisen, dan na de show samen de hotelbar induiken met de andere muzikanten. Na de laatste voorstelling in Oslo was Café Amsterdam the place to be. Zonder vooraf uitgestippeld versierplan hebben we ons daar ontzettend goed geamuseerd.

Pieter De Muzieksommelier.jpg

Nu zijn we benieuwd! De eerste danspassen maakten plaats voor the first kiss…?

Kaat: Na het finale concert in Oslo was de druk eraf en gingen we samen feesten. Zo rond 5 uur ’s ochtends werden we uit Café Amsterdam gezet. Pieter en ik deelden de taxi richting hotel. En daar, onder de romantische tl-verlichting, aan de trappenhal, was onze eerste kus.

Pieter: Ik herinner mij het exact zoals Kaat het beschrijft. Oef! Een spannend moment op een iets minder exclusieve locatie. Romantiek tot-en-met.

Al zes jaar een koppel, dat kan tellen! Wat is jullie succesingrediënt?

Kaat: We delen onze liefde voor muziek, maar hebben ook dezelfde visie, normen, waarden en doelen. Pieter is de man van veel woorden en daardoor een krak in verkoop en het uittekenen van grote lijnen. Hij kent daarbij geen pauzeknop. Als Pieter laaiend enthousiast is over iets, dan gaat hij er 200 % voor. Ik breng tegenwicht en balans en heb meer oog voor detail, design en cijfers.  

Pieter: We delen inderdaad dezelfde passie en we vullen elkaar supergoed aan. Ik ben nogal impulsief, gelukkig is Kaat er dan om rust te brengen. Creatief bezig zijn, is het liefste wat we doen. Als we projecten voor De Muzieksommelier uitwerken, dan voelen we keer op keer dat dat goed werkt. We zijn een goed duo!

Hoorn.jpg

Jullie hebben samen een dochtertje, een huis én een eigen bedrijf in de muziekbusiness. Wat zijn de voordelen (en misschien ook nadelen) van samenwerken met je partner?

Kaat: Onze communicatie loopt op rolletjes. Niet moeilijk hé? We kunnen elkaar aan de keukentafel of tijdens het tandenpoetsen een heads-up geven. Doordat we een koppel zijn en niet enkel businesspartners, hoeven we onze woorden niet zo te wikken en wegen. We praten rechtuit en direct tegen elkaar. Soms is dat hard, het kan botsen, maar we kunnen dat allebei goed plaatsen. Work & play lopen soms in elkaar over.

Pieter: Het grote voordeel is inderdaad dat we elkaar supergoed kennen. We weten precies wat we aan elkaar hebben. Ik ken Kaat haar sterktes en weet wat ik graag zelf doe. Ook kunnen we ons werk in onze privéagenda inpassen. Meestal toch ... Ons dochtertje vraagt veel aandacht en die geven we haar met plezier. Werken kan ervoor of erna nog. Dan gaat onze brainstorm gewoon later op de avond verder in de zetel, why not?

Kaat De Muzieksommelier.jpg


Hoe ziet jullie Spotify-lijst eruit, toont die veel gelijkenissen?

Kaat: Mijn muzieksmaak is heel uiteenlopend, maar ik geniet vooral van rustige ritmes met een zomerse bries, zoals Bart Peeters en Buena Vista Social Club. Mijn klassieke topper is het hoorntrio van Brahms. Top af met enkele podcasts en je kent mijn hele Spotify-account. 

Pieter: Ik luister het liefst naar nummers waarvan ik denk “daar kan ik als dirigent wel iets mee”. We luisteren thuis vooral naar de radio. Na zo’n dirigeersessie of repetitie, heb ik het liefst gewoon rust aan de oortjes!


Kaat en Pieter, bedankt voor dit fijne interview! Fijn om de gezichten en de liefde achter De Muzieksommelier te leren kennen. Misschien nog een weetje om af te sluiten?

Pieter: Kaat en ik hebben ons bedrijf from scratch opgestart. Zonder enige voorkennis. Hoe run je een onderneming? Geen idee, maar nu zijn we trots dat we alles van A tot Z zelf hebben uitgewerkt en dat we toekomst zien in De Muzieksommelier. 

Kaat: Als ik terugblik op The Godfather tour, dan zijn daar volgens mij de eerste bouwstenen voor De Muzieksommelier gelegd. Namelijk een event een extra dimensie geven door muziek. Zo is de cirkel helemaal rond, toch?

Pieter: Da’s schoon gezegd. Helemaal akkoord!

Met deze mooie woorden kunnen we afsluiten! Dankjewel Pieter en Kaat voor dit heerlijk eerlijke interview.

Wil je De Muzieksommelier inschakelen om je event, teambuilding of wijndegustatie van een muzikaal sausje te voorzien? 
Boek meteen jouw gratis muziekadvies (30 min)

De Muzieksommelier Contact

Heb je een vraag?
Contacteer ons